Czyste auto

et w porównaniu z silnikami V12 i skomplikowana budowa jak i serwis. W historii powojennej motoryzacji tylko 4 auta zaopatrzone były w tego rodzaju silnik. Jako pierwsze w XX wieku tego wyzwania podjęło się BMW. 8 lipca 1987

Czyste auto

V16

V16 ? oznaczenie silnika widlastego składającego się z 16 cylindrów. Jest idealnie wyważony podobnie jak V12. Jego największą wadą jest ogromne spalanie nawet w porównaniu z silnikami V12 i skomplikowana budowa jak i serwis. W historii powojennej motoryzacji tylko 4 auta zaopatrzone były w tego rodzaju silnik. Jako pierwsze w XX wieku tego wyzwania podjęło się BMW. 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem GOLDFISCH 1991, w 1991 roku Cizeta Moroder V16T i w 1995 Jimenez Novia. Prototypy Rolls-Royce'a i Cadillac Sixteen nigdy nie weszły do seryjnej produkcji.

Był stosowany do napędu lokomotyw, w tym polskiej lokomotywy SP47.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V16


Co się zmieniło w motoryzacji na przestrzeni lat?

Obserwując historię motoryzacji, która bardzo dynamicznie zmienia się wraz z postępem technologicznym możemy stwierdzić, że samochody i wszelkie inne pojazdy są dzisiaj ?po zęby? uzbrojone w elektronikę. Układy elektroniczne zupełnie zdominowały nie tylko sposób poruszania się aut, ale także informacje dostarczane użytkownikowi podczas korzystania z samochodu. W większości nowoczesnych samochodów zainstalowane są specjalne czujniki, które mogą pomóc zaparkować w trudnym terenie, komputery, które pozwalają na odczytanie na przykład spalania paliwa podczas jazdy i inne tego typu gadżety. Chociaż większość tego typu nowoczesnych rozwiązań to prawdziwe perełki, trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że wielu układów nie da się naprawić lub byłoby to zbyt kosztowne przy ewentualnej usterce.


z sześciu cylindrów

V6 ? oznaczenie silnika widlastego składającego się z sześciu cylindrów. Jest to drugi po R4 typ silnika najczęściej stosowany do napędu samochodów osobowych1. Najczęściej występującym kątem rozwarcia silnika V6 jest 60°, rzadziej 90° lub 120°.

Silniki typu V6 często znajdują zastosowanie w samochodach segmentu D / E, dostępne są opcjonalnie jako mocniejsze źródło napędu w porównaniu do mniejszych jednostek R4. Spotyka się je także jako mniejszą oraz bardziej ekonomiczną alternatywę dla silników V8. Jednostki typu V6 są krótsze od R4 o podobnej pojemności, często także węższe od V8. Dzięki zwartej budowie możliwy jest ich montaż poprzecznie do osi nadwozia i użycie w samochodach przednionapędowych. Doładowane silniki V6 generują moc i moment obrotowy możliwy do uzyskania z większych jednostek V8, emitując przy tym mniej zanieczyszczeń i zużywając mniej paliwa. Przykładem może być silnik TFSI 3.0 Volkswagena, doładowany mechanicznie z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub EcoBoost 3.5 Forda, oba silniki porównywane są do wolnossącego V8 4.2 FSI Volkswagena1.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V6_(silnik)